Saturday, February 25, 2012

محدودیت‌های ارتباطات اینترنتی حکومت ایران و راهکارهای مردم


جمهوری اسلامی ایران به دلیل ماهیت تمامیت خواهی‌ و توتالیتر بودن همواره با ارتباطات اینترنتی مشکل داشته است، ترس حاکمیت از ارتباط مردم جامعه با یکدیگر در فضای مجازی و همفکری مردم در شبکه‌های اجتمایی‌ همواره باعث بیشتر شدن محدودیتهای اینترنتی شده است، از این رو در اینجا به مواردی از محدودیت‌های حکومت ایران و راهکارهای مردم ایران میپردازیم:

حاکمیت از ابتدا برای محدود کردن دسترسی‌ مردم جامعه به شبکه اینترنت اقدام به نصب فیلترینگ بر روی برخی‌ از وبسایت‌ها کرد، در دسترس نبودن وبسایت‌های خبری خارج از کشور، شبکه‌های اجتماعی همانند فیس بوک، وبلاگ منتقدین و روشن فکران از جمله این‌ها هستند، در این میان مردم برای عبور از این فیلترینگ مجبور به اتصال به یک کامپیوتر دیگر در خارج از ایران و باز کردن وبسایت مورد نظر خود به وسیله این کامپیوتر میشوند، روشهای مورد استفاده عموماً بر این مبنا میباشند که وبسایت فیلتر شده در ایران به وسیله یک سرور و یا کامپیوتر در خارج از کشور باز میشود و پس از کد (بصورت رمز) شدن برای کامپیوتر داخل ایران فرستاده میشود، وی‌پی‌ان‌ها و پراکسی‌ها از این دسته هستند که به وسیل ابزار‌های داخل ویندوز استفاده از این روشها برای کاربران عادی ممکن است.

برای این منظر همواره به یک سرور خارج از ایران نیاز است، افرادی در ایران اقدام به تهیه این سرور‌ها و در اختیار قرار دادن این سرویس به مردم میکنند، حکومت نیز با وضع قوانین جزائئ این افراد را تحت تعقیب قرار میدهد، همچنین با نصب ابزارهای مخابراتی فیلترینگ مانع از برقراری ارتباط با سرور‌های خارج از کشور میشوند.

استفاده از گواهی‌های امنیتی جعلی "اس‌ اس‌ ال‌" برای بدست آوردن پسورد ایمیل‌های کاربران ایرانی‌ از دیگر اقدامات حکومت برای کنترل فعالیت‌های اینترنتی است که فعالین اینترنتی را مجبور به استفاده محتاطانه تر از این شبکه می‌کند.

قطع شدن ارتباط "اس‌ اس‌ ال‌" در برخی‌ اوقات باعث ناممکن بودن دسترسی‌ کاربران به سرویس‌های گوگل و یاهو میشود. که این خود یکی‌ از بزرگترین معضلات برای برقراری ارتباط بین افراد به وسیله ایمیل است.

همچنین حکومت با محکوم کردن وبلاگ نویسان، منتقدان حکومت و انجام فعالیت‌های سیاسی در شبکه‌های اجتماعی عرصه را هر روز در شبکه اینترنت تنگ تر می‌کند. تشکیل دادگاه‌های غیر تخصصی در زمینه کامپیوتر و اینترنت برای فعالین اینترنتی و صدور احکام سختگیرانه از این جمله می‌باشد.

نیاز به ارائه مدرک شناسائی برای استفاده از اینترنت در کافینت‌ها نیز انجام هرگونه فعالیت را بدون استفاده از اینترنت شخصی‌ نا ممکن می‌سازد.

No comments: