Tuesday, May 17, 2011

آموزش vpn server



سیستم های مورد نیاز برای این آموزش :

  • Windows Server 2003 Enterprise Edition
  • Routing and Remote Access RRAS
  • Domain Controller OR Windows Management User Account

اتصال یک VPN در 4 مرحله انجام می شود :

مرحله اول : VPN Connection

این مرحله در کامپیوتر کلاینت ها انجام می گیرد و همان ساختن کانکشن اتصال VPN ها است . در این مرحله کاربر با دریافت مشخصات از مدیر شبکه , ( یا صاحب سرور ) آنها را در کانکشن خود ذخیره کرده و سپس متصل می شود . این مشخصات

عبارتند از :

  • Connection Mode : که شامل L2TP برای اتصالات امنیتی و نیاز به نصب Certification Server و خرید یک مجوز نیز میباشید و PPTP برای اتصالات عمومی , است .
  • Authentication Type : نوع رمزگذاروی کلمات عبور است که شامل : PAP , CHAP , MSCHAP , MSCHAP2 است .
  • Authentication Data : اطلاعات مربوط به اتصال به سرور شامل : IP address , Username , Paswword

پس از دریافت و تنظیم این اطلاعات شما می توانید دکمه اتصال را فشار دهید .

مرحله دوم : Authentication

این مرحله کاملا منطقی (Logical) بوده و چیزی برای نمایش به کاربر وجود ندارد . با این حال پس از ارسال اطلاعات از کاربر سرور آنها را دریافت کرده و پس از کنترل Authentication Type , آنها را برای تایید صلاحیت به یکی از دو محل زیر

ارسال می کند :

  • Windows User Configuration یا Active Directory User Configuration
  • Radius Server با معنی نرم افزار های اکانتینگ مانند NTTAC+

مرحله سوم : Authorization

پس از ارسال اطلاعات نرم افزار مربوطه ( حال ویندوز یا اکانتینگ ها ) صحت این اطلاعات را تایید می کند و یا رد می کند و سپس آنرا به کاربر باز می گرداند . (البته در مدل واقعی این مراحل به نوعی باز می گردد که به صورت خلاصه اینجا مطرح شد . )

پس از تایید نام کاربری و کلمه عبور , این اتصال وارد مرحله چهارم می شود .

مرحله چهارم : Connection To Network

در این مرحله تونل VPN شکل گرفته و کاربران قادر به ارسال اطلاعات هستند .

چرا دانستن مراحل مهم هستند !؟

در علم روز شبکه , شما هیچگاه بدون دانستن اطلاعات منطقی و تئوری قادر به درک شبکه نیستید و در نتیجه نمی توانید آنها را در واقعیت پیاده سازی کنید . اما به صورت کلی دانستن مراحل تئوری شمارا در رفع اشکال توانا می کند .


حال با هم همه مراحل تئوری را به صورت عملی پیاده سازی می کنیم . ابتدا بهتر است با نرم افزار قدرتمند Routing and Remote Access ویندوز 2003 سرور آشنا شویم .

شما می توانید از مسیر : Start -> Administrative Tools -> Routing and Remote Access را انتخاب کنید و با پنجره این چنینی برخورد خواهید کرد :

شاید در اولین نگاه پنجره ای که هیچ چیز ندارد خیلی عجیب باشد . اما خب نگران نباشد . با کلیک راست بر روی نام سرور که در اینجا

VIKI-4T5HVLKRHU نام دارد و علامت STOP روی آیکن آن قرار گرفته , شما منوی اصلی RRASرا مشاهده خواهید کرد .

حال با کلیک بر روی Configure and Enable Routing and Remote Access شما شاهد اولین صفحه ویزاد RRAS خواهید بود .

پس از رد کردن صفحه Welcome Wizard , شما به صفحه ای میرسید که مطابق شکل بالا است . در این بخش شما قادر هستید تا تعیین کنید RRAS شما برای چه چیزی تنظیم شود .

این Wizard تقریبا 95% مراحل تنظیم یک سرور را انجام می دهد اما بازهم ریزه کاری های زیادی هستند که بدون آنها خبری از اجرای سرویس ها نیست .

دراین شکل شما پنج انتخاب دارید که هر کدام برای مصارفی تعیین شده و اما موردی که ما نیاز داریم همان گزینه اول یعنی Remote access می باشد . پس کلید Next را برای ورود به مرحله بعد بزنید .

در مرحله بعد شما می بایست نحوه اتصال کاربران را تعیین کنید که شما دو انتخاب دارید :

  • VPN : برای اتصال کاربران به صورت VPN ( از طریق اینترنت یا شبکه داخلی )
  • Dial Up : اتصال کاربران از طریقی شماره گیری مودم ها و خط تلفن . که در این روش شما باید یک بانک مودم داشته باشید تا بتوانید کاربران بیشتری را متصل کنید .

گزینه VPN را انتخاب کرده و سپس کلید NEXT را بزنید .

در این بخش شما باید کارت شبکه ای را انتخاب کنید تا کاربران به آن متصل شوند . به عبارت ساده تر کارت شبکه را مشخص می کنید که قادر به پاسخ دهی VPN است .

در حال حاضر من کارت شبکه ای را با عنوان Local Area Connection با آدرس ای پی192.168.100.11 انتخاب کردم . این به این معنی است که کاربران باید به این ای پی جهت استفاده از VPN متصل شوند .

گزینه Enable Security on the selected interface by setting up static up static packet filterیک فیلترینگ خوب و نسبتا قدرتمند است که توسط خود RRAS انجام می شود . اما چون موضوع بحث ما نیست مطمئن شوید آن تیک ندارد . سپس کلید Next را بزنید .

در این مرحله شما باید نحوه IP دهی به کاربران را مشخص کنید . وقتی اتصال یک VPNبرقرار می شود از این پس دو طرف تونل باید با یک IP مجزا با هم ارتباط داشته باشند . شما در این پنجره می توانید مشخص کنید که IP ها را از طریق DHCP دریافت کند و یا به صورت دستی خودتان در همین RRAS مشخص می کنید .

گزینه From a specified range of addresses را انتخاب کرده و کلید next را بزنید .

در این مرحله شما با زدن کلید New پنجره تنظیمات IP را مشاهده می کنید ( پنجره کوچک ) .

در این پنجره شما یک رنج ای پی را مشخص می کنید که می تواند هر چیزی باشد . من به صورت مثال 100.101.1.1 تا 100.101.1.230 را مشخص کردم که تعداد 229 عدد کلاینت را به صورت همزمان پشتیانی می کند . دقت کنید که ای پی اول را همیشه خود سرور برمیدارد .

حال بازدن دکمه OK و سپس Next وارد مرحله بعدی می شویم .

این مرحله شما باید مشخص کنید که نام های کاربری و کلمات عبور در کجا مورد بررسی قرار خواهند گرفت . ( مرحله Authorization در بحث های تئوری را به یاد آورید ) . چون بحثRADIUS در این مقاله مورد بررسی قرار نمی گیرد با انتخاب همان گزینه اول وارد مرحله بعد می شویم .

در پنجره پایانی گزاری از وضعیت راه اندازی RRAS به شما داده و شما سپس کلید Finish را بزنید تا RRAS تنظمیات را اعمال کنید و شما با صفحه ای اینچنینی مواجه شوید :

حال به تشریح بخش های مختلف و مورد نیاز RRAS می پردازیم :

1. Ports : پورت ها را میشه به عنوان یک کارگر در نظر گرفت که از ابتدای اتصال تا پایان آن همراه شما خواهد بود . پورت یک واسطه هست که که اگر تمام آنها مشغول باشد شما نمی توانید به VPN Server متصل شوید . به صورت پیش فرض 128 پورتPPTP و 128 پورت L2TP وجود دارد که شما می توانید با کلیک راست بر روی پورت از منوی RRAS و انتخاب گزینه Properties می توانید آنها را کم و زیاد کنید .

همچنین با دو بار کلیک بر روی پورت ها شما وارد این صفحه می شوید :

در این بخش شما قادر خواهید بود تا گزارشات کاملی را از پورت فعال ببینید . مانند میزان انتقال اطلاعات و زمان اتصال و ... همچنین شما قادر هستید تا کاربر مورد نظر را Disconnectکنید .

2. Remote Access client : شما در این بخش قادر خواهید بود تا کاربرانی که به سرور متصل شدند را به صورت لیست و مرت ببینید. همچنین در این بخش به شما خواهد گفت که هر کاربر ( بر اساس نام کاربری ) به کدام پورت و چه مدت زمان متصل شده .

3. IP Routing : خود به صورت کامل مربوط به تنظیمات روتر هست . شما در این قسمت باید کاربران VPN را به سمت اینترنت هدایت نماید . که نیازی به تنظیم آن برای این دوره مقدماتی نیست .

نکته مهم اینکه شما می بایست اکانت های کاربران را در خود ویندوز بسازید که از طریق آدرس زیر قابل دستیابی است :

My Computer(Right Click) -> Mange -> Local Users and Groups-> Users

در حال حاضر VPN SERVER شما با مشخصات زیر آماده سرویس دهی می باشد :

Server IP = 192.168.100.11

Authentication TYPE = PAP , CHAP , MSCHAP

Connection Mode = PPTP

حال از سرور خود لذت ببرید .


http://persian-learn.ir با تلاش دوست عزیز شهرام بامداد ماچیانی

No comments: