Thursday, May 19, 2011

دیگر‌بان

درباره «دیگر‌بان»

فضای رسانه‌ای در ایران طی سال‌های گذشته با محدودیت‌های بسیاری مواجه بوده است. براساس اعلام مقام‌های دولتی بیش از پنج میلیون سایت اینترنتی در این کشور مسدود شده و صد‌ها روزنامه و نشریه توقیف شده‌اند.

مقام‌های جمهوری اسلامی با آغاز اعتراض‌های سال ۱۳۸۸ نسبت به نتیجه دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، جریان اطلاع‌رسانی آزاد برای رسانه‌های خارجی را نیز محدود کرده‌ و در عین حال هر روز دامنه این محدودیت‌ها را برای رسانه‌های مستقل داخلی افزایش می‌دهند. علاوه بر این، برخی رسانه‌های مستقل و منتقد، با اتهام‌های مختلف یا توقیف شده‌اند و یا تحت شرایطی سخت به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

در این میان از سال ۱۳۸۸ برای مقابله با آنچه «جنگ نرم» نامیده می‌شود، تلاش‌های گسترده‌ای در جهت تحدید گسترده رسانه‌های مستقل و انحراف افکار عمومی و مصادره اخبار به نفع جمهوری اسلامی آغاز شده است.

مهمترین استراتژی رسانه‌ای جمهوری اسلامی در برابر اطلاع‌رسانی آزاد، علاوه بر توقیف و سانسور، جعل، انکار، پنهان کردن و وارونه جلوه دادن بسیاری واقعیات موجود است.

مقام‌های حکومت ایران در این مدت همچنین تلاش‌های بسیاری برای ورود وفاداران خود به عرصه رسانه‌ها به خصوص اینترنت آغاز کرده‌اند. به عنوان نمونه طی یک ‌سال گذشته بیش از ده‌ها سایت و صد‌ها وبلاگ محافظه‌کار با حمایت‌های مستقیم و غیرمستقیم دولت آغاز به کار کرده‌اند.

این رسانه‌ها وظیفه دارند به هر شکل ممکن با گزارش‌ها و اخبار رسانه‌های مستقل و آزاد درباره وضعیت مردم ایران و شرایط داخلی کشور مبارزه کنند.

راهبرد اصلی این سایت‌ها و وبلاگ‌ها تولید گزارش‌ها و اخبار جهت‌دار و ترویج شایعه و حملات گسترده علیه رهبران مخالف دولت، اقلیت‌های قومی و مذهبی و دانشجویان و بسیاری از فعالان مدنی و سیاسی است.

مهمترین اقدامات این رسانه‌های رسمی و غیر رسمی «دروغ‌پراکنی»، «برچسب زنی»، «ارعاب»، «کلی‌گویی»، «مبالغه»، «ایجاد تفرقه و تضاد»، «شایعه پراکنی» و «فریب» است.

ترویج دروغ و شایعه از سوی بسیاری از این رسانه‌ها و وبلاگ‌ها در یک سال گذشته به حدی بوده که تشخیص درستی و نادرستی آن برای بسیاری از مخاطبان اگر نه غیرممکن، دست‌کم بسیار مشکل بوده است.

علاوه بر این‌ها، جمهوری اسلامی در فضای مجازی با پنج راهبرد «سایت سازی»، «جعل خبر»، «هک»، «فیلترینگ» و «تاثیرگذاری در شبکه‌های اجتماعی» تلاش می‌کند ابتکار عمل را از رسانه‌های آزاد و مستقل بگیرد.

در چنین شرایطی به نظر می‌رسد رصد، تجزیه و تحلیل و بررسی روزانه سایت‌ها و وبلاگ‌های محافظه‌کار که تعداد آنها هم کم نیست، یکی از ضروری‌ترین و تازه‌ترین محور‌های کار رسانه‌ای در ایران امروز باشد.

وب‌سایت «دیگربان» با هدف نقد و بررسی اخبار، گزارش‌ها، گفتگو‌ها، مقالات، عکس‌ها و ویدئو‌های سایت‌ها و وبلاگ‌های محافظه‌کار فعالیت خود را از اول ژانویه سال ۲۰۱۱ (۱۱ دی ماه سال ۱۳۸۹) آغاز کرده است.

اهداف «دیگربان»

۱- تحلیل و بررسی روزانه اخبار، گزارش‌ها، مقالات، یادداشت‌ها و عکس‌های سایت‌ها و وبلاگ‌های محافظه‌کار (طرفدار یا منتقد دولت).

۲- جستجو و بازنویسی اخبار مهم حکومتی که به طور غیر رسمی در برخی سایت‌ها و وبلاگ‌های محافظه‌کار منتشر می‌شود.

۳- بررسی اخبار و گزارش‌های غیر واقعی که علیه فعالان سیاسی و مدنی در این سایت‌ها و وبلاگ‌های محافظه‌کار منتشر می‌شود.

۴- بررسی مهمترین و اصلی‌ترین اظهارات مسئولان حکومتی در حوزه‌های سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی برپایه خبر‌های مرتبط.

۵- تلاش برای شناخت و معرفی منظومه فکری نسل جدید مذهبی در حوزه‌های علمیه، پایگاه‌های بسیج، مدارس، دانشگاه‌ها و هیات‌های مذهبی.

۶- تلاش برای شفاف‌سازی فضای رسانه‌ای با تجزیه و تحلیل اخبار غیر واقعی که با هدف انحراف افکار عمومی منتشر می‌شود.

۷- تشریح جریان‌سازی‌های خبری با اهداف خاص سیاسی، امنیتی، اقتصادی و فرهنگی از سوی حاکمیت و دولت با استفاده از اصل روزنامه‌نگاری کاوش‌گرانه در قالب خبر، گزارش و تحلیل سیاسی.

منشور «دیگر‌بان»

۱- به مثابه کاوشگری مستقل به بررسی سایت‌ها و وبلاگ‌های محافظه‌کاران می‌پردازد.

۲- در تجزیه و تحلیل محتوای سایت‌ها و وبلاگ‌ها تلاش می‌کند از مسیر انصاف خارج نشود.

۳-توهین و افترا به جریان‌ها و افراد را خط قرمز خود می‌داند.

۴- نقد فنی نحوه نگارش سایت‌ها و وبلاگ‌ها را در دستور کار ندارد.

۵- هرچند مستقل است، اما در نقد‌ها و بررسی‌ها طرفدار اخلاق و شرافت انسانی و رسانه‌ای است.

No comments: