Friday, February 18, 2011

دانشجویان دانشگاه آزاد: همه ما امروز هم نوا با شهید محمد مختاری می گوییم:«خدایا! ایستاده مردن را نصبیم کن که از نشسته زیستن در ذلت خسته ام!»


ادوارنیوز:جمعی از دانشجویان دانشگاه آزاد واحد های تهران مرکز، تهران جنوب، مشهد، قزوین، تهران شرق، کرج، علوم تحقیقات، شاهرود، شهر ری، رشت، تهران شمال، تهران سما، تهران غرب و دزفول با صدور بیانیه‌ای از حضور مردم در روز اول اسفند برای گرامیداشت شهداری 25 بهمن استقبال کردند.

در بخشی از این بیانیه آمده است:"ما دانشجویان دانشگاه آزاد فریاد می کنیم خون ما از خون امیرها، اشکانها، یعقوب ها و محمد ها رنگین تر نیست. همه ما امروز هم نوا با شهید محمد مختاری می گوییم:«خدایا! ایستاده مردن را نصبیم کن که از نشسته زیستن در ذلت خسته ام!»

ما خود به خیابان ها خواهیم آمد و از همه مردم غیور و شجاع و جوانان و دانشجویان عزیز هم می خواهیم تا به منظور پاس داشت خون شهدای راه آزادی و به خصوص دو شهید سبز و سر افراز "صانع ژاله" و "محمد مختاری" با حضور خود در خیابان ها در تاریخ اول اسفند در ساعت سه بار دیگر اتحاد و همبستگی خود را نشان دهند و بر جان فرعونیان لرزه افکنند."

«به نام یگانه خالق آزادی»

و به یاد شهید راه آزادی "محمد مختاری"

بار دیگر بهمن خونین شد و برای چندمین بار روزی سیاه در کارنامه فرعون زمانه سرزمین ما ثبت شد و نهال سبز آزادی خواهی با خون شهیدانی دیگر آبیاری شد. فرعونیان هنوز در این وهم و خیالند که با کشتار و سرکوب و ریختن خون بی گناهان می توانند بذر ترس در دل ها بکارند ولی غافل از این هستند که هر قطره خونی که به پای این نهال آزادی خواهی ریخته می شود ریشه های آن را عمیق تر و آن را تنومندتر خواهد کرد.

عصر بيداري ملت ها فرا رسيده و جنبش هاي ضد استبدادی و دموكراسي خواه در كشورهاي خاورميانه و شمال آفريقا به پیش می روند و نسیم آزادی در منطقه وزیدن گرفته است که از هم اکنون می توان خنکای آن را در ایران هم احساس کرد.

مردم دلیر و شجاع کشورمان در بیست و پنج بهمن ماه در اعتراض به دیکتاتوری در کشور های منطقه و برای همبستگی با جوانان و مردم آزادی خواه منطقه به خیابان ها آمدند تا بر طبق اصل بیست و هفتم قانون اساسی دست به راهپیمایی کاملا قانونی و آرام و مسالمت آمیر بزنند که حتی این اقدام هم از سوی دیکتاتور و یارانش تحمل نشد و با گشودن آتش به سینه مردم و فرود آوردن چماق بر پیکر ایشان بیش از پیش چهره ریاکارانه و مزورانه خود را نمایاندند.

شهید "محمد مختاری" از همکلاسی های ما در دانشگاه آزاد واحد شاهرود و "شهید صانع ژاله" از شهدای سبز این روز هستند که برای گرامیداشت یاد ایشان ما هفته آینده را در عزای عمومی به سر خواهیم برد و با لباس ها و نشان های سیاه و سبز در دانشگاه حاضر خواهیم شد.

همچنین مقاومت و ایستادگی دو یاور عزیز و شجاع جنبش سبز "شیخ مهدی کروبی" و "میر حسین موسوی" را ارج نهاده و می ستاییم و نسبت به هر گونه تعرض و یا بازداشت ایشان شدیدا هشدار می دهیم و با فریاد اعلام می داریم از هیچ گونه جانفشانی برای دفاع از ایشان دریغ نخواهیم کرد.

همانطور که شهادت امیر جوادی فر، اشکان سهرابی، یعقوب براویه و سایر همکلاسی هایمان ما را در رسیدن به آرمان هایمان مصمم تر نمود با شهادت دیگر همکلاسی مان "محمد مختاری" نیز استوار تر از همیشه راه این شهیدان را ادامه خواهیم داد.

ما دانشجویان دانشگاه آزاد فریاد می کنیم خون ما از خون امیرها، اشکانها، یعقوب ها و محمد ها رنگین تر نیست. همه ما امروز هم نوا با شهید محمد مختاری می گوییم:«خدایا! ایستاده مردن را نصبیم کن که از نشسته زیستن در ذلت خسته ام!»

ما خود به خیابان ها خواهیم آمد و از همه مردم غیور و شجاع و جوانان و دانشجویان عزیز هم می خواهیم تا به منظور پاس داشت خون شهدای راه آزادی و به خصوص دو شهید سبز و سر افراز "صانع ژاله" و "محمد مختاری" با حضور خود در خیابان ها در تاریخ اول اسفند در ساعت سه بار دیگر اتحاد و همبستگی خود را نشان دهند و بر جان فرعونیان لرزه افکنند.

جمعی از دانشجویان دانشگاه آزاد واحد های: تهران مرکز، تهران جنوب، مشهد، قزوین، تهران شرق، کرج، علوم تحقیقات، شاهرود، شهر ری، رشت، تهران شمال، تهران سما، تهران غرب، دزفول

چه شد که کار به انقلاب کشید؟


وبسایت کلمه در یادداشتی تحلیلی تحت عنوان "چه شد که کار به انقلاب کشید؟" به مقایسه ریشه های انقلاب اسلامی 57 و تحولات اخیر در خاورمیانه و ایران پرداخته است

چکیده :اگر دولت‌ها بپذیرند که مردم صاحب حق هستند و مشروعیت و مقبولیت آنها با خواست و اراده اکثریت تحقق می‌پذیرد، آنگاه سایه شورش، اعتراض، انقلاب و... از سر دولت‌ها کنار می‌رود. اما زمانی که دولت‌ها مردم را رعیت به حساب آورند و حق «انتخاب شدن» و «انتخاب کردن» را از آنان سلب کنند، دیر یا زود دولت‌ها در برابر مردم شکست خواهند...


علی صالح‌آبادی

وقوع انقلاب دارای علت‌ها و پیامد‌های زیادی است که اندیشمندان، روشنفکران، سیاسیون باید به طور مستمر به آن بپردازند و زوایای پیدا و پنهان آن را یافته و برای دیگران بازگو کنند تا از این منظر نقاط قوت و ضعف انقلاب نمایان شود. اگر چنین شود تجربه نسل اولی‌ها و دومی‌های انقلاب به نسل سومی‌ها که نه انقلاب را دیده‌اند و نه آن را حس کرده‌اند، منتقل می‌شود. وظیفه بر دوش آنهایی است که خود در متن رویدادها بوده و شاهد وقایع خرد و کلان دوران انقلاب و پس از آن بوده‌اند. این افراد باید یافته‌های خود را آن گونه که می‌فهمند نه آن طور که دوست دارند یا مصلحت است، بر زبان آورند یا مکتوب کنند تا ماندگار و برای دیگران آموزنده باشد.

اصلی‌ترین دلیل وقوع انقلاب اسلامی حذف مردم از دایره تصمیم‌گیری از سوی تفکر حاکم بر رژیم پادشاهی ایران بود. اگر شاه می‌پذیرفت که در امور خرد و کلان کشور دخالت نکند و آزادی بیان، قلم، حق تعیین سرنوشت، انتخابات آزاد و رقابتی، تشکیل احزاب، رسانه‌های مستقل و دادگستری مستقل را به رسمیت بشناسد و به نقش مثبت این نهادهای مدنی تن دهد، دیگر در کشور انقلاب نمی‌شد، زیرا آنچه که یک جامعه آزاد و دموکراتیک، خواهان آن است به آن داده شده بود و دیگر بهانه‌ای برای اعتراض وجود نداشت؛ زیرا در این صورت امور کشور توسط خود مردم یا منتخبان آنها در دولت، مجلس یا جا‌های دیگر عملی می‌شد.

زمانی که جریان امور خوب باشد، وجدان عمومی مهر تایید بر آن می‌زند و سمت‌گیری جامعه به سوی آرامش، همگرایی، حس مشارکت و فعالیت سازنده است، اما زمانی که یک فرد در یک جامعه قدرت را قبضه کند و امور را طوری سازماندهی کند که دولت، مجلس و دستگاه قضائی گوش به فرمان سلطان باشند، مطالبات مردم بدون پاسخ می‌ماند و با انباشته شدن آنها، نخست انتقاد و اعتراض در جامعه شکل می‌گیرد و در مرحله بعد منجر به دگرگونی، براندازی و ساختارشکنی‌ می‌شود که همان انقلاب است.

رضاشاه و محمدرضاشاه تمام ویژگی‌هایی را که برشمرده شد، دارا بودند. مهمترین آن تسلط بر پارلمان، فرمایشی کردن و تضعیف و بلااثر نمودن نقش و جایگاه این دو نهاد انتخابی بود.

مطالعات نگارنده نشان می‌دهد که رضاشاه پس از به قدرت رسیدن، مجالس هفتم تا سیزدهم پس از مشروطه را کاملاً فرمایشی کرده و به کنترل خود درآورد. محمدرضا شاه که در روز‌های پایانی مجلس سیزدهم روی کار آمد، مجالس مردمی چهاردهم تا هفدهم را که در غیبت رضاشاه شکل گرفتند برنتافت و پس از قدرت گرفتن مثل پدر، مجالس هجدهم تا بیست و چهارم (آخرین مجلس قبل از انقلاب) را در چنگ خود گرفت. آنقدر مجالس فرمایشی، فرمانبردار و گوش به فرمان شده بودند که حتی احمد قوام نسبت به کاستن از نقش نظارتی و بی اثر کردن آن به شاه نامه نوشت و نسبت به عواقب وخیم آن هشدار داد. او به شاه نوشت: «عواقب چنین دخالت‌هایی عصیان عمومی را به بار می‌آورد»، اما شاه که دچار توهم قدرت شده بود زمانی در تلویزیون ظاهر شد و گفت: «من صدای اعتراض و انقلاب شما ملت ایران را شنیدم» که مردم ایران مانند مردم امروز مصر که حالا در میدان تحریر قاهره برای وادار کردن مبارک به کناره‌گیری در کف میدانند؛ در آن زمان هم در کف خیابان‌ها بودند. میدان ۲۴ اسفند در تهران که در مجاورت دانشگاه تهران قرار دارد و پس از پیروزی به میدان انقلاب تغییر نام پیدا کرد، در آن روزها مرکز ثقل مبارزه بود.

اگر اصلاحات بی موقع باشد؛ هر نوع امتیاز دادن به ضد بانیان آن تبدیل می‌شود. مشابه آنچه در سال ۵۷ در ایران اتفاق افتاد و در یک ماه گذشته در تونس، مصر و… در حال اتفاق افتادن است.

مبارک اگر سه ماه پیش انتخابات آزاد را می‌پذیرفت و اعلام می‌کرد که دیگر قصد نامزد شدن برای ریاست جمهوری بعدی را ندارد و همان گونه که چهار سال پیش قانون اساسی مصر را با هدف مادام‌العمر شدن خود تغییر داد، از آن عدول می‌کرد و اعلام می‌کرد، نمی‌خواهد جمال مبارک فرزندش را به جای خود بنشاند، امروز شاهد مصری آرام بودیم.

اگر دولت‌ها بپذیرند که مردم صاحب حق هستند و مشروعیت و مقبولیت آنها با خواست و اراده اکثریت تحقق می‌پذیرد، آنگاه سایه شورش، اعتراض، انقلاب و… از سر دولت‌ها کنار می‌رود. اما زمانی که دولت‌ها مردم را رعیت به حساب آورند و حق «انتخاب شدن» و «انتخاب کردن» را از آنان سلب کنند، دیر یا زود دولت‌ها در برابر مردم شکست خواهند خورد.

رضاشاه، محمدرضا شاه، رهبران اردوگاه سوسیالیستی سابق، سران عرب، رهبر کره شمالی و رهبر کوبا هیچ یک از مولفه‌‌های برشمرده بالا را نه باور دارند و نه به رسمیت می‌شناسند؛ بلکه ماجرای غم‌انگیزتر آنجاست که مطالبات و بانیان آن را سرکوب و به زندان هم می‌اندازند و به جای جامعه چندصدایی جامعه تک صدایی ایجاد می‌کنند. در چنین جوامعی است که انقلاب و شورش بروز و ظهور پیدا می‌کند.

محمدرضا شاه نماد چنین رفتارهایی در ایران بود؛ زیرا ملت ایران قادر نبود از طریق مدنی به خواسته‌هایشان برسند، سرانجام راه پرهزینه انقلاب را برگزیدند.

مهدی بازرگان که گرمی و سردی روزگار را بیشتر از خیلی‌ها چشیده بود، درباره وقوع انقلاب جمله جالبی دارد. او می‌گوید: «انقلاب ایران دو رهبر داشت یکی خود شاه بود که با رفتارهایش باعث انقلاب شد و دیگری رهبری قاطع امام خمینی»؛ بنابراین می‌توان نتیجه گرفت اصلی‌ترین دلیل وقع انقلاب در سال ۵۷ و سرنگونی رژیم پهلوی و ایجاد جمهوری اسلامی عملکرد، نوع نگاه، رفتار، نادیده انگاشتن حق مردم و … بود. هر دولتی که با ملت خود این چنین رفتار کند دیر یا زود مردم را در برابر خود خواهد دید.

بسیاری که در پیروزی انقلاب حضور و نقش داشتند، حالا یا در میان ما نیستند یا به دلایل گوناگون از صف و قطار انقلاب پیاده شده‌اند.

در سالگرد انقلاب بسیاری از نسل سومی‌ها با والدین خود بر سر چرایی انقلاب به چالش و حتی بگومگو می‌پردازند و می‌پرسند چرا و برای چه انقلاب کردید و چه می‌خواستید چه شد و… باید به نسل سومی‌ها به دلیل اینکه با مشکلات فراوانی که با آن روبه‌رو هستند، مانند بیکاری حق داد که سوال و حتی اعتراض کنند، اما در آن سو باید وضعیت نسل اولی‌ها و دومی‌ها را در زمان خود درک کرد و به آنها هم حق داد که انقلاب کردند، زیرا رژیم سلطنتی مطلقه هر نوع اصلاح‌گری را نه تنها بر نمی‌تافت؛ بلکه آن را توطئه و ساخته و پرداخته دیگر کشورها می‌دانست. به نظر شما آیا در چنین شرایطی چاره‌ای جز شورش، عصیان، انقلاب و… وجود داشت؟ دلیل درستی انقلاب در آن زمان آن است که شاه مجبور شد به خطا‌های خود، دولت و مجلس فرمانبردار غیرمردمی و دست نشانده خود اعتراف کند، مانند حسنی مبارک که پنجشنبه شب در برابر مردم به خطاهای خود اعتراف کرد!

به باور نگارنده که خود در سال‌های پایانی رژیم گذشته هم طعم زندان را چشیده است و هم از نزدیک شاهد مبارزات و مطالبات بوده است، شعارهای اولیه انقلاب که عبارت است از: استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی که همان خواست اکثریت بود که خواهان آزادی‌های مدنی و حاکم شدن ارزش‌های اصیل دینی، انسانی و اخلاقی بود که این مطالبات کماکان قابل دفاع است.

به محض آنکه مردم رادیو و تلویزیون را تصرف کردند و از دست نیروهای شاه گرفتند، این صدا از رادیو ایران پخش شد:

اینجا تهران است؛ صدای راستین ملت ایران!

منبع: هفته نامه ستاره صبح


استقبال گسترده از تجمع ضد حکومتی 1 اسفند و اهمیت آن پس از تهدیدات اخیر جنتی.

پس از سرکوب تظاهرات 25 بهمن و شهادت دو تن از سبزهای مخالف، شورای هماهنگی راه سبز امید روز یکشنبه یکم اسفند را بعنوان روز بزرگداشت این دو شهید و سایر شهدای جنبش سبز مردم ایران اعلام نموده است و از مردم ایران درخواست کرد که در میادین اصلی شهر حاضر شوند، تاکنون این دعوت با استقبال گستره‌ای از سوی شخصیت‌ها و سازمان‌های مختلفی مواجه شده است؛ این در حالی است که حصر خانگی میرحسین موسوی و زهرا رهنورد پس از سخنان جنتی در نماز جمعه‌ی تهران آغاز شده است. این موضوع اهمیت این راهپیمائی را بیش از پیش نشان می‌دهد و تأثیر زیادی در آینده‌ی جنبش اعتراضی ایرانیان دارد.

احمد جنتی: سران فتنه را در خانه زندانی و اینترنت و تلفن آنها را قطع کنید

بی بی سی:

احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان و امام جمعه موقت تهران، با اشاره به این که "عده زیادی درخواست می‌کنند که سران فتنه دستگیر شوند"، تاکید کرد که قوه قضائیه باید در این مورد "مصلحت اندیشی" کند و پیشنهاد داد که "سران فتنه در خانه خود زندانی شوند و تلفن و اینترنت آنها قطع شود."

آقای جنتی در خطبه‌های این هفته نماز جمعه تهران گفت: "کاری که قوه قضائیه می‌تواند انجام دهد و من فکر می‌کنم که در اندیشه است که انجام بدهد، این است که ارتباط اینها را به کلی از مردم قطع کند. در خانه آنها باید بسته شود، رفت و آمدهایشان محدود شود، نتوانند پیام بدهند و پیام بگیرند و تلفن و اینترنت آنها باید قطع شود و در خانه خود باید زندانی شوند."

در پی ناآرامی‌های روز ۲۵ بهمن در ایران، واکنش‌های مقام‌های ایرانی در محکومیت میرحسین موسوی و مهدی کروبی، دو تن از سران مخالفان که به "سران فتنه" معروف شده‌اند، تشدید شده است و برخی از طرفداران تندرو حکومت ایران، خواهان دستگیری و حتی اعدام آنها شده اند.

به گزارش خبرآنلاین، آقای جنتی در واکنش به فراخوان میرحسین موسوی و مهدی کروبی برای راهپیمایی مردم در حمایت از معترضان مصری و تونسی در روز ۲۵ بهمن گفت: "چطور شد که شما به این فکر افتادید که چهار تا آدم شاخ شکسته را به خیابان‌ها بیاورید و چند نفر را بکشید و مجروح کنید؟ آیا نمی‌دانید که این کارها چه نتیجه‌ای دارد؟ نمی‌فهمید که این مردم به شما نظر خوبی ندارند و شما را نفرین می‌کنند؟"

احمد جنتی به کسانی که خواهان اعدام میرحسین موسوی و مهدی کروبی شده اند، گفت: "بايد اعلام كنم كه اينها معدوم شده‌اند و در جامعه سقوط كرده و آبرويشان رفته است."

او گفت: "اينكه برخی دوستان محاكمه سران فتنه را تقاضا می‌كنند جزء مصلحت‌انديشی قوه قضائيه است."

صادق لاریجانی، رییس قوه قضاییه نیز روز پنجشنبه 28 بهمن از مردم خواست که صبر کنند و گفت که "جلوی اطلاعیه پراکنی آقایان موسوی و کروبی گرفته خواهد شد."

او پیشتر نیز گفته بود که اگر آقایان مهدی کروبی و میرحسین موسوی دستگیر و زندانی نشده اند، تنها به خاطر "مصالح نظام" و به دستور شخص آیت الله خامنه ای بوده است.

به گفته آقای لاریجانی "اگر با سران فتنه برخورد می‌شد آنها امامزاده شده بودند."

میرحسین موسوی و زهرا رهنورد در حصر کامل خانگی

حصر خانگی مهندس میرحسین موسوی و دکتر زهرا رهنورد که از روز ۲۵ بهمن آغاز شده است، از روز ۲۷ بهمن ماه کامل شده و با قطع آخرین ارتباطات محدود آنها، هیچ اطلاعی از وضعیت و سلامتشان در دست نیست. اکنون محافظان موسوی از محافظت وی عزل شده و نیروهای امنیتی جای آنها را گرفته‌اند. گزارش خبرنگاران کلمه حاکی است محل محافظان موسوی که در کنار منزل مسکونی ایشان قرار دارد، اکنون توسط نیروهای جدید امنیتی که مشخص نیست وابسته به کدام نهاد هستند، اشغال شده است. تمامی محافظان موسوی از محافظت عزل شده‌اند و معلوم نیست کجا هستند. کیوسک نگهبانی که از سالها قبل در ابتدای کوچه قرار دارد و معمولا یک نگهبان در آن بود، در حال حاضر خالی است و نگهبانی که به طور معمول سر کوچه بود، دیگر در آنجا حضور ندارد. همچنین چنان که در اخبار نیز آمده است، ابتدای کوچه‌ی بن‌بست اختر در خیابان پاستور که منزل میرحسین موسوی در آن واقع است، همچنان با یک اتومبیل ون مسدود است، به طوری که دو طرف ون با دیوار و کیوسک نگهبانی در تماس است و هیچ‌کس نمی‌تواند از کنار آن رد شود. شاهدان عینی به کلمه گفته‌اند که این اتومبیل ون، سرنشینانی دارد که صورت خود را با ماسک‌های مخصوص آلودگی هوا پوشانده‌اند و اگر کسی به سر کوچه‌ی اختر مراجعه کند، به سرعت چند نفر از آن پیاده می‌شوند و فرد را مورد بازجویی قرار می‌دهند. شیشه‌های این ون کاملا سیاه است و درون آن اصلا دیده نمی‌شود. دختران موسوی و رهنورد که تا پیش از این هر روز با آنها دیدار حضوری و یا حداقل تماس تلفنی داشته‌اند، اکنون علی‌رغم همه‌ی تلاش‌هایی که به عمل می‌آورند، قادر به کسب هیچ‌گونه خبری از وضعیت پدر و مادر خود نیستند و ماموران مستقر در اطراف خانه، اجازه‌ی نزدیک شدن به محل سکونت والدین‌شان را به آنها نمی‌دهند. ماموران امنیتی به دختران موسوی گفته‌اند که از طرف دادستان، مامور حصر آقای موسوی هستند، اما از ارائه‌ی هرگونه کارت، نامه و حکم در این باره خودداری می‌کنند.

فرماندهان ارشد سپاه: به مردم خود قول می دهیم که بسوی آنان تیراندازی نمی کنیم

روزنامه دیلی تلگراف، چاپ لندن، در گزارشی با عنوان "سپاه پاسداران ایران به خودداری از تیراندازی متعهد می شود" نوشته است که شماری از افسران ارشد سپاه پاسداران ایران در نامه ای به فرمانده کل این سپاه از او خواسته اند تضمین دهد به آنان دستور تیراندازی به سوی تظاهرکنندگان مخالف داده نخواهد شد. نویسنده گزارش دیلی تلگراف، با اظهار اینکه نسخه ای از این نامه را مشاهده کرده است، می افزاید که افسران امضاکننده این نامه تاکید کرده اند که کاربرد خشونت علیه مردم با احکام تشیع مغایرت دارد. در ادامه این گزارش آمده است که این گروه از افسران سپاه پاسداران نامه خود را خطاب به سرلشکر محمد علی جعفری، فرمانده کل سپاه، نوشته و از او خواسته اند که به واحدهای سپاه پاسداران و همچنین نیروهای بسیج دستور دهد از تیراندازی به سوی مردم در جریان تجمع های مخالف دولت خودداری کنند. به نوشته این روزنامه، این نامه را جمعی از فرماندهان ارشد واحدهای سپاه در تهران، قم، اصفهان و تبریز امضا کرده اند و نسخه هایی از آن به طور گسترده در میان اعضای سپاه توزیع شده است.

Thursday, February 17, 2011

سید محمد حسینی - 1 اسفند



َكُلُّ رَايَةٍ تُرْفَعُ قَبْلَ قِيَامِ الْقَائِمِ فَصَاحِبُهَا طَاغُوتٌ يُعْبَدُ مِنْ دُونِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ (کافی، جلد 8، صفحه 295 و وسائل‌الشيعة ج : 15 ص : 52 و مستدرك‏الوسائل ج : 11 ص : 34)ترجمه: هر پرچمی که قبل از قیام قایم برپاداشته شود، صاحبش طاغوت است، غیر از خدای عز و جل پرستیده می شود!

مورچه گان را چو بود اتفاق
شیر ژیان را بدارنند پوست!

شورای هماهنگی راه سبز امید، تشکل نزدیک به میرحسین موسوی و مهدی کروبی، از رهبران مخالفان دولت در ایران با صدور فراخوانی، خواهان برگزاری تجمع در تهران در سایر شهرها برای یادبود صانع ژاله و محمد مختاری از کشته شدگان حوادث ۲۵ بهمن شده است. بر اساس اطلاعیه این شورا، این تجمع ها در ساعت ۳ بعدازظهر یکشنبه، اول اسفند برگزار خواهد شد.

ویدیو از حماسه میلیونی 25 خرداد


خرداد

دروغ پردازی تلویزیون ایران درمورد خبر در بالاترین

25 بهمن، روز رسوایی اقتدارگرایان


کلمه:

چکیده : 25 بهمن به جهانیان نشان داد که اقتدارگرایان به هیچ عهدی پایبند نیستند و نقض هرگونه قانون و پیمان نامه ای را با ادبیات دینی و شرعی توجیه می کنند. 25 بهمن نمونه ای عملی از رفتار استبداد دینی را به جهان معاصر نشان داد. معترضان 25 بهمن، شهروندانی بودند که بر حق حیات و حقوق طبیعی خود در برابر حاکمیت اصرار داشتند. آنها نشان دادند که در صورت لزوم به وجدان خود مراجعه می کنند و از قانون اساسی، تفسیری ملی دارند. حکومت اقتدارگرایان بر این دسته از شهروندان ممکن نیست .


کلمه – داریوش محمدی: ۲۵ بهمن یک آزمون سهل و ممتنع بود. حاکمیت می توانست با دادن یک مجوز و هدایت معترضان، «به آسانی» و با کمترین هزینه، زمینه را برای آشتی ملی و بازگشت به قانون اساسی فراهم کند، اما اقتدارگریان از ترس محدود شدن قدرتِ خود، از این کار «امتناع» کردند. از طرفی عدم صدور مجوز، مشروعیت رسمی حاکمیت را نزد افکار عمومی خدشه دار کرده و خیزش دوباره‌ی جنبش سبز می تواند به مرور زمان اقتدارگرایان را از تمام قدرت محروم کند.

اقتدارگریان خیزش جنبش سبز را انتخاب کردند. این انتخاب ناشی از تحلیلی است که می گوید «مهار و محو جنبش سبز ممکن است.» بعید است این تحلیل درست باشد.

* * *

فعالان سیاسی و تحلیلگران ایرانی می دانستند که حکومت ایران با تفسیر کنونی، شبه دموکراسی است و در صورت لزوم، حتی به قانون اساسی خود هم پای بند نیست، اما در عرصه ی بین المللی این موضوع رسمیت نداشت و نگرش به آن با تردید همراه بود. شاید هم در میان منافع کوتاه مدت و میان مدت دولت ها کم اهمیت می نمود.

۲۵ بهمن به جهانیان نشان داد که اقتدارگرایان به هیچ عهدی پایبند نیستند و نقض هرگونه قانون و پیمان نامه ای را با ادبیات دینی و شرعی توجیه می کنند. ۲۵ بهمن نمونه ای عملی از رفتار استبداد دینی را به جهان معاصر نشان داد، و اکنون جهانیان حق دارند که از خود بپرسند آیا این الگوی حکومتی تهدیدی برای نوع بشر محسوب نمی شود؟

* * *

معترضان ۲۵ بهمن، شهروندانی بودند که بر حق حیات و حقوق طبیعی خود در برابر حاکمیت اصرار داشتند. این دسته از شهروندان نشان دادند که در صورت لزوم به وجدان خود مراجعه می کنند و از قانون اساسی، تفسیری ملی دارند. حکومت اقتدارگرایان بر این دسته از شهروندان ممکن نیست و به این معنا ۲۵ بهمن اعلان مقابله ی وجدان علیه تفسیر اقتدارگرایانه از قانون و اجرای سلیقه ای قانون بود.

شهروندان حامی تجمع ۲۵ بهمن، حتی اگر نتوانند قدرت را در کوتاه مدت از اقتدارگریان پس بگیرند، آن را به شدت محدود می کنند. ۲۵ بهمن می گوید کام اقتدارگریان دیگر از قدرت شیرین نخواهد شد.

* * *

هجوم یکباره ی حاکمیت پس از ۲۵ بهمن قابل پیش بینی بود، اما رفتار جنبش در قبال حاکمیت قابل پیش بینی نیست. حیات طبیعی جنبش به معادلات سیاسی محصور نمی شود و عواقب رفتار تندروانه ی حاکمیت بر کسی معلوم نیست. چه بسا دستگیری و محاکمه ی احتمالی رهبران جنبش و سرکوب شدیدتر فعالان سیاسی، عرصه را برای حضور نسلی جدید فراهم کند که مصلحت سنجی رهبران جنبش را ندارد.

* * *

انکار درس ها و دستاوردهای ۲۵ بهمن توسط حاکمیت می تواند زبان جنبش سبز را به تدریج به سمت یک زبان تهدید آمیز تغییر دهد. اصرار جنبش سبز بر الگوی ۲۵ بهمن می تواند جنبش سبز را به سمت شکست حاکمیت سوق دهد؛ اما در آن صورت نه جنبش و نه حاکمیت در تعیین دستاوردهای این پیروزی نقشی نخواهند داشت. آینده از آن مردم است.


فراخوان مخالفان برای مراسم هفتم "شهدای ۲۵ بهمن"

بی بی سی:

در حالی که دادستان عمومی تهران از تلاش قوه قضاییه برای ممانعت از صدور بیانیه توسط رهبران مخالفان دولت خبر داده، وبسایت کلمه، نزدیک به میرحسین موسوی، امروز با انتشار فراخوانی اعلام کرده است که روز یکشنبه اول اسفند، در تهران و شهرستان‌ها، تجمع هایی برگزار می شود.

شورای هماهنگی راه سبز امید، تشکل نزدیک به میرحسین موسوی و مهدی کروبی، از رهبران مخالفان دولت در ایران، با صدور فراخوانی از برگزاری مراسم سراسری "بزرگداشت" کشته شدگان اخیر، در روز اول اسفند خبر داد.

اردشیر امیر ارجمند، مشاور ارشد میرحسین موسوی، دقایقی پیش در گفتگو با بی بی سی فارسی، صدور فراخوان شورای هماهنگی راه سبز امید برای مراسم سراسری اول اسفند را تایید کرد.

در بخشی از این بیانیه آمده است: "با عرض تسلیت به مناسبت شهادت دو تن از جوانان مظلوم این مرز و بوم درتظاهرات ۲۵ بهمن و با گرامیداشت خاطره ده‌ها شهید جنبش سبز، از ملت بزرگوار ایران دعوت می‌شود تا در تجمعات بزرگداشت هفتمین روز شهادت این عزیزان که روز یکشنبه اول اسفندماه ۸۹، ساعت ۳ عصر در تهران و شهرستان های سراسر کشور برگزار می‌شود، حضور به هم رسانند."

همزمان، شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی با صدور اطلاعیه ای از مردم ایران دعوت کرده است که فردا، جمعه، بیست و نهم بهمن پس از نماز جمعه در سراسر ایران در تجمع اعتراض آمیز "ابراز انزجار از فتنه گران" شرکت کنند.

دعوت به شرکت در مراسم بزرگذاشت کشته شدگان 25 بهمن در حالی صورت گرفته که صادق لاریجانی، رئیس دستگاه قضایی ایران، امروز پنجشنبه ۲۸ بهمن گفت: "سران فتنه با اطلاعیه پراکنی‌های شوم خود نمی‌توانند در میان ملت جایی داشته باشند... قوه قضاییه اجازه‌ نمی‌دهد سران فتنه با آن همه جنایت، خود را قهرمان نشان دهند."

فراخوان عمومی توسط شورای هماهنگی راه سبز امید در حالی اعلام شده که تمامی ارتباطات رهبران مخالفان دولت ایران از روزهای منتهی به ۲۵ بهمن تا امروز، مسدود شده است و میرحسین موسوی و مهدی کروبی همچنان در حصر خانگی به سر می‌برند.


مهدی کروبی: جمهوری اسلامی توسط میراث‌خواران حکومتی، سرنگون شده است

ندای سبز آزادی: مهدی کروبی دقایقی پیش با سختی فراوان با یکی از نزدیکان خود صحبت کرد و از وی خواست تا پیام وی را منتشر کند:

به گزارش ندای سبز آزادی آقای کروبی قبل از هرچیز از همسایگان و اهالی صبور محل که دیشب بار دیگر تا حدود ساعت نیمه شب، ناچار شدند شعارهای رکیکِ «لات»های حکومت را بشنوند، عذرخواهی کرد.

وی بار دیگر آمادگی خود را برای محاکمه در یک دادگاه علنی اعلام و خطاب به سران حکومت گفت : «اگر غیرت و شجاعت دارید لااقل مانند حکومت شاه رفتار کنید که اگر مبارزانی مانند طالقانی، گلسرخی، بخارایی و ده‌ها مبارز با اندیشه‌های متفاوت را به بند می‌کشید اجازه انتشار محاکمات آنها در رسانه‌ها را می‌داد.» کروبی گفت تکلیف صدا و سیمایِ دروغ پرداز مشخص است اما اگر حاکمیت، شجاعت و غیرت دارد فوراً دادگاه علنی برای من تشکیل دهد و به رسانه‌های مکتوب و مجازی در داخل کشور اجازه دهد دفاعیات و اسناد من را منتشر نمایند.

مهدی کروبی در پیامی به آقایان قالیباف، ناطق نوری و حسن روحانی با اشاره به اینکه شکستن همزمان سکوت این سه نفر و برخی ظرایف موجود در اظهار نظر آنها و نیز همزمانی آن با اطلاعیه دستوری هیئت رئیسه خبرگان هر نوع تردید در خصوص الزام آقایان به اظهار نظر را برطرف می‌کند، از این سه نفر خواست با صدور اطلاعیه‌ای، محاکمه علنی او و اجازه انتشار دفاعیاتش در رسانه‌ها را نیز خواستار شوند.

کروبی از برخی که آنها را شیرهای کاغذی حکومتی نامید خواست اگر شجاعت و غیرت دارند او را به صورت علنی محاکمه کنند تا او در یک دادگاه علنی نشان دهد براندازان اصلی چه کسانی هستند. به گفته کروبی، بر اندازی قبلا توسط بخش‌هایی از حاکمیت انجام شده و آنچه امروز در کشور حاکم است نه جمهوری است و نه اسلامی. وی افزود جمهوری اسلامی توسط میراث‌خواران حکومتی، سر نگون شده است.

دفتر تحکیم وحدت اعلام کرد: یک هفته عزای عمومی در دانشگاه ها در سوگ دانشجویان شهید

اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان دانشگاه های سراسر كشور (دفتر تحكیم وحدت) با صدور بیانیه ای شهادت صانع ژاله و محمد مختاری را به خانواده های ایشان و تمامی دانشجویان کشور تسلیت گفت. به گزارش دانشجونیوز، دفتر تحکیم وحدت در بیانیه خود ضمن اشاره به اعمال وقیحانه حاکمیت در قبال کشتن دانشجویان و خیمه شب بازی تشییع جنازه ها گفته است: "قاتلان می گویند که یاور ماست، جاسوسان رفیق خود می خوانندش و کافرانش به کیش خویش. به زشت مردمانی گرفتار آمده ایم که تاریخ نظیرشان را در سفاکی و دغلکاری به خود ندیده است

فراخوان راهپیمایی یک اسفند

شورای هماهنگی راه سبز امید با صدور دومین اعلامیه خود از همه مردم ایران دعوت کرد تا روز یکشنبه اول اسفند ماه، در مراسم هفتمین روز شهادت صانع ژاله و محمد مختاری شرکت کرده و یاد آن عزیزان را گرامی دارند.


متن این اعلامیه که در اختیار جرس قرار گرفت به شرح زیر است:

با عرض تسلیت به مناسبت شهادت دو تن از جوانان مظلوم این مرز و بوم درتظاهرات ۲۵ بهمن و با گرامیداشت خاطره دهها شهید جنبش سبز، از ملت بزرگوار ایران دعوت می شود تا در تجمعات بزرگداشت هفتمین روز شهادت این عزیزان که روز یکشنبه اول اسفندماه ۸۹، ساعت ۳ عصر در تهران و شهرستانهای سراسر کشور برگزار می شود، حضور به هم رسانند.
این حضور پرشکوه در آستانه میلاد مسعود پیامبر رحمت حضرت محمد بن عبدالله(ص) و امام جعفر صادق (ع)، علاوه بر حمایت قاطع از مواضع رهبران جنبش آقایان میر حسین موسوی و مهدی کروبی برای ادامه راه دشوار آزادی و کرامت انسان، نشانه اعلام همبستگی با هموطنان کرد در پاسداشت خون این دو عزیز ایرانی شیعه و سنی است که به پای مبارزه با استبداد دینی بر زمین ریخت.


شورای هماهنگی راه سبز امید
۲۸ بهمن ۱۳۸۹